تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

رئیس کل بانک مرکزی: اعلام سیاست‌های جدید پولی در «زمان مناسب»

بر اساس آخرین آمار موجود از نرخ تورم میانگین، اختلاف میان نرخ سود سپرده‌های بانکی با نرخ تورم به بیش از 10 درصد رسیده است   
رییس‌کل بانک مرکزی از اعلام سیاست‌های جدید پولی ناظر بر بسته سیاستی- نظارتی بانکی خبر داده و عنوان کرده است که بانک مرکزی منتظر «زمان و شرایط مناسب» است که اقدامات انجام شده در این زمینه را اعلام کند.  رئیس بانک مرکزی در مورد بازنگری بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی در سال‌جاری گفت: «اقداماتی توسط بانک مرکزی در این زمینه انجام شده است و منتظریم که در زمان مناسب منطبق با شرایط جدید سیاست‌های جدید براساس بسته را اعلام کنیم» و «با توجه به زمان و شرایطی که در آن قرار داریم، فعلا زمان مناسبی برای اعلام سیاست‌های جدید پولی و بانکی نیست». به نظر می‌رسد که اشاره رییس‌کل بانک مرکزی به تغییر و تحولات جدید در دولت بعدی باشد که تا چند روز دیگر به طور رسمی آغاز به کار می‌کند.


 نکته تحلیلی:

افزایش قیمت طلا و ارز در سال‌های 90 و 91 موجب شد تا مردم با انگیزه کسب سود بیشتر نقدینگی خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند و تمایل کمتری نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها داشته باشند. هجوم سرمایه‌ها به بازارهای مالی غیر‌رسمی طی دو سال گذشته در شرایطی رخ داد که بانک‌ها برای سپرده‌های بلند‌مدت 2 الی پنج ساله حداکثر سود 20 درصد را پرداخت می‌کردند؛ بنابراین عده‌ای با نگرانی نسبت به کاهش ارزش پول ملی و با هدف حفظ ارزش دارایی‌هایشان اقدام به سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و سکه کردند. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه بانک مرکزی مکلف است «هر ساله نرخ سود بانکی را به گونه‌ای تعیین کند که از میزان تورم کمتر نباشد.» اما آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار در این باره مربوط به دی ماه 90 است که با توجه به تورم 6/20 درصدی در آن زمان، 20 درصد سود برای سپرده‌های بلند‌مدت تعیین شد. این در حالی است که آخرین آمار مربوط به نرخ تورم در خرداد ماه امسال حدود 36 درصد اعلام شد. آخرین ویرایش و بازنگری در بسته پولی بانک مرکزی به دی ماه سال 90 بازمی‌گردد و از این تاریخ بسته در همان قالب و نرخ‌ها و سیاست‌های اعلام شده، بدون تغییر اجرا می‌شود. بر این اساس اگر چه طی یک ماه اخیر روند کاهش قیمت ارز و سکه و خروج نقدینگی از این بازار‌ها سرعت گرفته است؛ اما فاصله زیاد بین نرخ تورم و نرخ سودسپرده های بانکی میتواند حجم بالای نقدینگی را که از بازارهای سکه و ارز خارج میکند را به جای هدایت به سمت تولید راهی بازارهای سوداگرانه در اقتصاد نماید و حبابهایی را در بخشهای مختلف اقتصاد ایجاد کند، اگرچه یقینا موجب عدم باز پرداخت تسهیلات از سوی مشتریان نیز خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد