نخستین جلسه پرسش و پاسخ تحت عنوان "مشکلات و ریسک پرداختهای ارزی بینالمللی و بررسی روشهای کاهش آن" بانک اقتصادنوین با حضور ۱۴ شرکت برگزیده بانکداری شرکتی از جمله: شرکتهای صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین، مخابرات ایران، سازهگستر سایپا، گسترش الکترونیک مبین ایران، بازرگانی مهام شرق و سازهگستر سایپا، برگزار شد. رئیس اداره خدمات و مشاوره بانکداری شرکتی 2 الگوی کلی بانکداری شرکتی را در این جلسه به حاضرین معرفی کرد: شیوه راهاندازی میز بانکداری شرکتی در شعب و حمایت از سوی دفتر مرکزی تخصیصی و راه اندازی دفاتر مستقل بانکداری شرکتی برحسب مناطق جغرافیایی و توجه به بخشهای تخصصی اقتصادی
شیوه اول در بانکداری آمریکای شمالی، کانادا، اروپا و شیوه دوم در کشورهای آسیایی معمول است. هند به عنوان پیش رو بازار در این شیوه مطرح است.
طبق نظرسنجی به عمل آمده از حضار، هشتاد درصد آنان خواستار ادامه چنین نشستهایی از سوی اداره خدمات و مشاوره بانکداری شرکتی شدند(پایگاه خبری بانکداری الکترونیک 19/6/92).
نکته تحلیلی: ایجاد بانکداری شرکتی در دنیا به منزله تخصصی شدن امور بانکی و شرکتی است. بانکها در دنیا از بیش از 40 سال پیش متوجه این نکته شدند که شناخت تخصصی و دقیقتر مشتریان با توجه به سبک و شیوههای نوین زندگی اقتصادی آنان ضروری است. افزایش حجم معاملات و تولد بازارهای نوظهور، هم پیوندی و منافع مشترک بانکها و شرکتها از دیگر دلائل راهاندازی بانکداری شرکتی است.
شناسایی دقیق شرایط و بخشهای اقتصادی و عدم تمرکز صرف بر شناخت واحد اقتصادی هم چنین توجه به دانش محور بودن بانکداری شرکتی، رویکردی است که در این شیوه دنبال میشود.
شایان ذکر است ارائه این خدمت موجب ارتقا کیفیت، سرعت عمل، سفارشی کاری در عملکرد بانکها و عدم توجه صرف به کمیت خواهد شد.