تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

آغازاصلاح قانون بانکداری بدون ‌ربا درکارگروه ویژه مجلس

 نایب‌رئیس کارگروه ویژه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا از تشکیل اولین جلسه کارگروهی ویژه در مجلس برای تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون بانکداری بدون ربا خبر داد و گفت: در حال حاضر یک نظام حقوقی متناسب با فقه و یک سیستم عملیاتی متناسب با بانکداری ربوی داریم که نتیجه آن چالش‌های موجود در نظام بانکداری است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی درباره آخرین وضعیت تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون بانکداری بدون ربا گفت: این موضوع با آقای دکتر لاریجانی مطرح شد و با تدبیر وی کارگروهی برای تهیه پیش‌نویس اصلاح این قانون تشکیل شد که جمعی از اقتصاددانان و حقوقدانان مجلس در این کارگروه حضور دارند....  

نایب‌رئیس کارگروه ویژه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا، با تاکید بر اینکه بانکداری از نظام حقوقی و ضوابط عملیاتی تشکیل می‌شود، گفت: بانک‌ها در قالب بستر نظام حقوقی فعالیت می‌کنند؛ اما اگر ضوابط عملیاتی به‌درستی اجرا نشود، قانون بانکداری بدون ربا نیز به‌درستی اجرا نمی‌شود. 

حسین‌زاده بحرینی ادامه داد: در این کارگروه ویژه تصمیم بر این است که از متخصصان خارج از مجلس، بانک مرکزی و صاحب‌نظران امور بانکی نیز استفاده شود تا علاوه‌بر اصلاح خلاهای حقوقی قانون، فصلی در قانون فعلی بانکداری اضافه کنیم تا ناظر بر سیستم عملیاتی بانک‌ها باشد و نواقص فعلی را برطرف کند. وی افزود: در حال حاضر نیازمند مهندسی و طراحی یک سیستم در نظام بانکداری هستیم تا با روش‌هایی بانک‌ها را به‌گونه‌ای در مسیر قرار دهیم تا علاوه ‌بر اینکه فعالیت خود را به‌درستی انجام دهند، بتوانند منویات قانون بانکداری بدون ربا را محقق کنند که این فصل نیز قرار است در قانون فعلی تعبیه شود. (منبع: روزنامه دنیای اقتصاد 30/01/93)

نکته تحلیلی

با توجه به چالش های بروز یافته در سال های جاری در نظام بانکی کشور، موضوع اصلاح قانون بانکداری بدون ربا از ابتدای مجلس نهم مورد توجه جمعی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. بر اساس اطلاعات بدست آمده، کارگروه فوق از دو منظر حقوقی و ضوابط عملیاتی در نظام بانکداری نسبت به اصلاح ساختار نظام بانکداری اقدام و اصلاحات و ویرایش هایی را در برخی مواد قانون بانکداری ایجاد خواهد ساخت. از جمله کاستی های ذکر شده در خصوص قانون عملیات بانکی فعلی، توسط کارشناسان می توان به عدم توجه کافی به سیستم عملیاتی بانکی اشاره نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد