تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

احتمال ایجاد محدودیت کوتاه‌مدت در تخصیص ارز

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز نه با کمبود منابع ارزی بلکه با محدودیت‌هایی در جابه‌جایی منابع مواجه هستیم. سیدشمس‌الدین حسینی با تاکید بر اینکه تسهیل تجارت با محوریت توسعه صادرات در اولویت برنامه‌های اقتصادی دولت است، گفت: اکنون شرایط فرق کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری درگیر یک جنگ اقتصادی شده‌ایم که اگر دقیق نباشیم در بسیاری از موارد ایثار را به طمع تبدیل می‌کند.

آیا در جنگ اقتصادی نباید از مال خود ایثار کنیم؟ آیا سزاوار است که عده‌ای گندم را با ارز 1226 تومانی وارد کنند و بعد آن را 3000 تومان صادر کنند؟ در این شرایط است که رییس سازمان توسعه تجارت تحت فشار قرار می‌گیرد و می‌گویند این سازمان جلوی صادرات را گرفته است.

وزیر اقتصاد که در حاشیه جشنواره ملی پسته سخن می‌گفت، مطرح کرد: ما جلوی رانت و رانت‌خواری را می‌گیریم حتی اگر همه تریبون‌ها علیه ما صحبت کنند. براین اساس از گمرک‌ها خواسته‌ام که لیست همه کسانی را که از رانت‌ها بهره‌مند شدند در اختیار سازمان توسعه‌ تجارت قرار دهند و سازمان توسعه تجارت در این زمینه رسیدگی کند و اگر لازم هم باشد با مردم بیشتر صحبت می‌کنیم.

حسینی اظهار کرد: کشور درگیر یک جنگ اقتصادی شده و فعالان اقتصادی سربازان گمنام این جنگ هستند اما قرار نیست برخی دیگر به هر دلیلی که کمبود ماده غذایی پیش می‌آید را با ارز دولتی بفروشند و بعد چانه بزنیم که این ارز به سیستم برگردد یا برنگردد. امروز ایجاب می‌کند بیشتر مراقب استفاده از مزیت‌ها و مقابله با رانت‌خواری‌ها باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ ارز یکسان شود این تفاوت‌ها وجود دارد و بنده هم موافق یکسان‌سازی نرخ ارز هستم که باید در یک برنامه این مسیر اصلاح شود. اما به شرطها و شروطها، فعلا بستر رانت وجود دارد اگر روحیه ایثار باشد این کار جبران می‌شود اما اگر روحیه طمع باشد اتفاق دیگری می‌افتد.

وی گفت: این حق را به حاکمیت بدهید و بپذیرید حاکمیت باید در جهت شفافیت امور حرکت کند، همچنین اگر تفاهمی را مقرر کردیم به دنبال اجرای کامل این تفاهم باشیم. (منبع: خبرگزاری ایسنا 20/8/1391)



نکته تحلیلی

بروز بحران ارزی در کشور و تغییر ناگهانی نرخ ارز مرجع و نرخ ارز بازاری، عدم تعادل های قابل مالاحظه ای را بر اجزای اقتصادی کشور ایجاد نمود که افزایش ناگهانی قیمت کالاها و خدمات از آن جمله به شمار می رود. این امر موجب گردید، اتخاذ راهکار مناسب با شرایط حاکم بر اقتصاد در دستور کار سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار گیرد.

لیکن نکته قابل ملاحظه در این میان اتخاذ راهکاری است که علاوه بر یکسان سازی و تا حد امکان تعدیل نرخ ارز، از ایجاد رانت، بازار آزاد و ایجاد دور تسلسل کنترل قیمت ارز توسط دولت و افزایش قیمت بازاری جلوگیری نماید.

منبع: اخبار هفتگی - بلوکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد