تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

تاسیس بانک طلا با سرمایه 50 تن طلا

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر ضمن حمایت از ایجاد بانک طلا گفت: تشکیل بانک طلا موجب به کار افتادن سرمایه های راکد و محصور مانده در خانواده ها، و رشد اشتغالزایی و تولید می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی ، عبادالله محمد ولی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ، با بیان مذاکرات این اتحادیه با بانک مرکزی و بانک تجارت برای تاسیس بانک طلا به سایت طلا خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 200 تن طلا دست خانوارهای ایرانی وجود دارد، که با اعتمادسازی و برنامه ریزی می توان این سرمایه ی کلان را به چرخه تولید، اشتغالزایی و سودآوری آورد.

وی سرمایه گذاری روی سکه را رقیبی برای بنگاههای تولیدی دانست و اظهار داشت: سکه مصنوعی است که در انحصار دولت است، طرحهای پیش فروش سکه و حراجهای بانک کارگشایی، طرحهای زود گذر و کم بازده برای کشور است و سرمایه ها و طلا را از چرخه تولید دور می کند .

وی در گفتگو با سایت طلا یکی از مشکلات تولید کنندگان را نبود مواد اولیه استاندارد (شمش خالص) برشمرد و تاکید کرد: با راه اندازی بانک طلا تولید کنندگان از مواد اولیه مرغوب استفاده می کنند، و پیرو آن محصولات تولیدی کیفیت بهتری پیدا کرده و قابل رقابت در عرصه تجارت جهانی خواهد بود.

محمدولی سرمایه اولیه برای ایجاد این بانک را حدود 50 تن اعلام کرد، و افزود: در راه اندازی بانک طلا هیچ مشکلی وجود ندارد و طی مذاکرات این اتحادیه با بانک مربوطه و استعلام آنها این طرح هیچ مشکل شرعی نداشته و مردم طلای خود را در این بانک سرمایه گذاری کرده وبه نوعی سهام دار بانک طلا می شوند و سود مشارکت می گیرند، و در نهایت این سرمایه های طلایی در چرخه تولید قرار می گیرد. (منبع: ایستانیوز 19/8/1391)

نکته تحلیلی

طلا ذاتاً مولد نیست بلکه همانند پول در بانک می تواند مولد باشد و به عنوان یک سرمایه تلقی شود. پول اگر در منزل بماند، نه تنها قیمت آن افزایش پیدا نمی کند بلکه براساس نرخ تورم مقدار آن کاهش هم پیدا می کند یعنی ارزش خود را از دست می دهد ولی اگر همین پول در بانک گذاشته شود در واقع می تواند مولد باشد و دیگران می توانند از آن برای سرمایه گذاری استفاده کنند. ضمن اینکه، طلا یک پشتوانه برای سرمایه گذاری های مختلف محسوب می شود، از منظر علم اقتصاد، نگهداری طلا در بانک به شکل سپرده به نفع اقتصاد و البته به نفع مالک آن است؛ ولی در ایران مردم عادت دارند که طلا را شخصاً و بخشی از پول را هم در جیب نگهداری کنند؛ با این اوصاف باید گفت که بانکداری را به معنای واقعی در زندگی لحاظ نکردیم. البته این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که تغییرات گسترده نرخ ارز (بالاخص دلار) در ماه های گذشته نوسانات قابل توجهی را بر قیمت طلا و به تبع آن سکه تحمیل نمود. که البته این تغییرات در هفته گذشته به دنبال کاهش قیمت دلار کاهش حدود 5 درصدی در قیمت سکه را ایجاد نموده است.


اخبار هفتگی - بلوکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد