تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

تحلیل مهمترین اخبار بانکی

تحلیل مهمترین اخبار مربوط به بازار پولی و ارزی ایران

اتصال پایانه‌های فروش به سوئیچ شاپرک از اول آذر

شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد .


در شبکه الکترونیک پرداخت کارت جدید با محوریت سوئیچ ملی شاپرک کلیه عملیات از طریق سوئیچ‌های ملی شاپرک و شتاب در سطح ملی انجام می‌گردد تا فرآیند و نظارت کاملاً یکسانی برای همه اعمال گردد. این تمرکز اعمال سیاست‌های حمایتی، کنترلی و نظارتی را در اسرع زمان برای متولیان سیاست‌های کلان از طریق بانک مرکزی مهیا می‌سازد و با کنترل و تضمین رفتار یکسان، مزیت ذینفع‌ها را از حیطه چانه‌زنی به حیطه رقابت سالم و ارائه خدمات جدید و درجه اهمیت به مشتری سوق می‌دهد. ضرورت ساماندهی و نظارت  بر شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کشور و نظارت مستقیم و شفاف‌تر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیک پرداخت کارت و استقلال آن‌ها از مهمترین دلایل پیدایش شاپرک است.  از  مهترین سیاست های کلان راه اندازی شاپرک قبل از فعال سازی می توان به راه‌اندازی سوئیچ و نرم افزارهای مرتبط شاپرک ،تصمیم سازی برای تدوین تعرفه‌ها و شیوه ‌نامه پرداخت با تائید بانک مرکزی ،تهیه و تدوین پروتکل امنیتی ،اجرای آزمایشی فرآیند تست و انتقال با اکثر شرکت‌های تائید شده وانتقال و تمرکز تمامی ارتباطات شبکه الکترونیک پرداخت کارت از طریق سوئیچ شاپرک اشاره کرد. و همچنین از سیاست‌های کلان در رابطه با شبکه پرداخت الکترونیک کارت پس از فعال سازی کامل سوئیچ شاپرک می توان به: تثبیت و نظارت بر رفتار مشابه در شبکه الکترونیک پرداخت کارت توأم با رعایت کامل پروتکل امنیتی ، استانداردسازی شبکه الکترونیک پرداخت کارت و افزایش امنیت ، تدوین استاندارد ملی برای شبکه الکترونیک پرداخت کارت ، شفاف سازی، استقلال و تضمین تعرفه‌های پرداخت و سهم هر یک از ذینفع‌ها ، فرهنگ‌سازی برای نیل از رفتار غالب پرداخت فیزیکی به سمت پرداخت الکترونیکی ، فرهنگ‌سازی جهت افزایش حجم تجارت الکترونیک ، تدوین و ایجاد فرآیندهای کنترلی و نظارتی برای بانک مرکزی با هدف مدل‌سازی رفتاری جامعه در رابطه با گردش، حجم و جریان نقدینگی اشاره نمود.

در حال حاضر ارتباط در شبکه الکترونیک پرداخت کارت عموماً یک ارتباط محلی بین بانک و شرکت ارائه خدمات الکترونیک پرداخت کارت است که در صورت لزوم و یکسان نبودن صادر کننده کارت با بانک افتتاح کننده حساب پذیرنده، عملیات از طریق سوئیچ ملی شتاب تائید می‌گردد در حالی که در شبکه الکترونیک پرداخت کارت جدید با محوریت سوئیچ ملی شاپرک کلیه عملیات از طریق سوئیچ‌های ملی شاپرک و شتاب در سطح ملی انجام می‌گردد تا فرآیند و نظارت کاملاً یکسانی برای همه اعمال گردد. این تمرکز اعمال سیاست‌های حمایتی، کنترلی و نظارتی را در اسرع زمان برای متولیان سیاست‌های کلان از طریق بانک مرکزی مهیا می‌سازد و با کنترل و تضمین رفتار یکسان، مزیت ذینفع‌ها را از حیطه چانه‌زنی به حیطه رقابت سالم و ارائه خدمات جدید و درجه اهمیت به مشتری سوق می‌دهد.

کارگروه‌هایی برای تمرکز و مشارکت هر چه بیشتر مسئولان تشکیل شده و یا در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد که مهمترین آنها کارگروه بانکی متشکل از نمایندگان بانک‌ها ،کارگروه خدمات پرداخت متشکل از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ، کارگروه پذیرنده‌ها متشکل از نمایندگان صنوف پذیرنده‌ها و کارگروه تضمین امنیت متشکل از شرکت‌های تضمین کننده پرداخت کننده‌ها و خریداران (مانند شرکت‌های ارائه دهنده SSL در سایت‌ها و صفحات وب برای تضمین انتقالات امن در فضای اینترنت) می باشد .(پایگاه خبری بانکداری الکترونیک 29/8/91)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد